Biuro to przestrzeń o specyficznych wymaganiach. Niezależnie od tego, czy jest to powierzchnia typu open space, wnętrze przeznaczone dla kilku pracowników czy pomieszczenie indywidualne, musi spełniać określone warunki dotyczące wyposażenia, oświetlenia i zapewnienia optymalnego mikroklimatu. Czynniki te mają bezpośredni wpływ na zdrowie i poczucie komfortu pracownika, a co za tym idzie także na jego produktywność, kreatywność i satysfakcję z wykonywanych zadań.

 

Ogół tego typu zaleceń, mających na celu dostosowanie miejsca pracy do uwarunkowań psychofizycznych pracownika, odnosi się do szerokiego pojęcia ergonomii, które dziś staje się kluczowym kryterium przy projektowaniu powierzchni biurowych.

 

Projektowanie biur – zasady

Jednym z najważniejszych elementów wyposażenia przestrzeni pracowniczej są oczywiście biurka. Ergonomiczne biurko powinno być wyposażone w jasny i matowy blat o minimalnej szerokości 120 cm i głębokości wynoszącej od 60 do 80 cm. Takie wymiary zapewnią użytkownikowi swobodę ruchów i pozwolą z łatwością pomieścić niezbędne sprzęty: monitor, klawiaturę, mysz komputerową i inne akcesoria. Wysokość mebla powinna być natomiast dostosowana do wzrostu użytkownika; optymalna będzie możliwość regulacji w zakresie od minimum 72 do 82 cm.

 

biurka ergonomiczne i fotel biurowy

Profesjonalne biurko z kolekcji MIXT PRO

 

Z reguły centralnym punktem stanowiska pracy jest monitor komputera – w bezpośrednim kontakcie z tym urządzeniem upływa duża część dnia większości pracowników biurowych. Zasady ergonomii ściśle określają wymagania dotyczące ustawienia i parametrów monitora, zapewniające użytkownikowi dogodne warunki i bezpieczeństwo. Ochronę wzroku i dobre samopoczucie zagwarantuje ekran ustawiony centralnie na wprost pracownika, w odległości co najmniej 40, a najlepiej nawet 60-70 cm od niego i umożliwiający swobodny obrót celem dostosowania pożądanego kąta widzenia. Bardzo ważne dla komfortu pracy w różnych porach dnia i w zmiennym oświetleniu jest przemyślane usytuowanie monitora – najlepiej bokiem i w pewnej odległości (minimum 1 metr) do okna, nigdy na jego tle ani naprzeciw. Wszelkiego rodzaju refleksy świetlne odbijające się na powierzchni matrycy, jak też jaskrawe barwy tła za monitorem pogorszą pole widzenia, będą rozpraszać i dekoncentrować. Komfort pracy zaburzyć też może nieprawidłowe z punktu widzenia ergonomii ustawienie ekranu komputera względem naszego wzroku – górny brzeg monitora powinien znajdować się przynajmniej 10 cm poniżej poziomu oczu, nigdy zaś powyżej.

Zwróćmy uwagę na zachowanie odpowiedniego dystansu między sąsiadującymi ze sobą monitorami – najlepiej, jeśli wynosić on będzie około 60 cm i będą ustawione tyłem jeden do drugiego. Uniwersalne zasady BHP określają nawet zalecaną odległość między samymi współpracownikami usadowionymi naprzeciw siebie – optymalnie sąsiad pracujący z tyłu naszego monitora powinien być oddalony o minimum 80-130 cm. Takie rozlokowanie bezpośrednich współpracowników zapewni im komfort, swobodę ruchów i bezpieczeństwo.

 

Bardzo istotny, choć czasem niedoceniany wpływ na wydajność i organizację pracy ma klawiatura – jej kształt, konstrukcja i czytelność, a także umiejscowienie. Nadgarstki powinny mieć stabilne oparcie, co zapewni odpowiednia odległość klawiatury od krawędzi biurka, wynosząca około 10 cm. Zlekceważenie tego pozornie błahego zalecenia skutkować może poważnymi dolegliwościami, z bólami kręgosłupa i zespołem cieśni nadgarstka włącznie.

 

 

Wybór odpowiedniego siedziska

Gdy wybierzemy już meble biurowe i zorganizujemy ergonomiczne stanowisko pracy, czas na jedną z najtrudniejszych, a zarazem najważniejszych decyzji dotyczących wyposażenia biura czy gabinetu – wybór odpowiedniego fotela obrotowego. Specjaliści stale podkreślają, że jest to element mający bezpośredni wpływ na zdrowie i samopoczucie osób pracujących przez większą część dnia przy biurku, silnie związany ze stanem ich kręgosłupa i układu krążenia kończyn dolnych. Wobec coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań oraz szerokiej oferty rynkowej zarówno w dziedzinie komfortu, jak designu, wybór dobrego fotela może nastręczać pewne trudności, dlatego i w tym przypadku warto znać zasady doboru odpowiednich funkcji tego mebla.

 

Nowoczesne, ergonomiczne krzesło biurowe powinno wyróżniać się przemyślaną, anatomiczną konstrukcją i rozbudowanym systemem regulacji, obejmującym zmienną wysokość siedziska z opcją jego wysuwu, regulowany kąt odchylenia oparcia, regulowaną wysokość podłokietników zapewniających podparcie dla łokci oraz regulowane podparcie odcinka lędźwiowego – niezwykle istotny element, odciążający kręgosłup podczas wielogodzinnej pracy. Istotna i wymagana przepisami jest też tzw. opcja pochylenia siedziska do przodu (kąt ujemny) zapobiegający potencjalnemu zespołowi zakrzepicy kończyn dolnych.

 

Fotel gabinetowy z kolekcji ONE

Fotel gabinetowy z kolekcji ONE

 

Najbardziej zaawansowane fotele biurowe realizują popularną w ostatnich latach  ideę siedzenia dynamicznego – ich konstrukcja aktywnie reaguje na zmiany pozycji użytkownika, zapobiegając w ten sposób przeciążeniu mięśni kręgosłupa i problemów z krążeniem, wynikających z długotrwałych miejscowych ucisków.

 

By zapewnić użytkownikowi maksimum komfortu, należy zwrócić również uwagę na dobrej jakości wykończenie fotela – siedzisko powinno być wykonane z elastycznego i sprężystego tworzywa, takiego jak nowoczesna pianka poliuretanowa o wysokiej gęstości, i pokryte przyjemnym w dotyku i zdrowym dla skóry materiałem. Dopełnieniem konstrukcji jest pięcioramienna, stabilna i mocna podstawa jezdna, wyposażona w kółka o optymalnej twardości – mocne i trwałe, a jednocześnie zapewniające bezpieczeństwo i komfort przesuwania się po twardych powierzchniach.

 

ergonomiczny obrotowy fotel do biura xenon profim

Ergonomiczny obrotowy fotel do biura z kolekcji XENON

 

Inne czynniki wpływające na komfort pracy w biurze

Wyposażenie biura w odpowiednie meble i sprzęty oraz ergonomiczna  organizacja przestrzeni to podstawa sprawnego funkcjonowania firmy i jej profesjonalnego wizerunku. Na funkcjonalność miejsca pracy składają się również niezwykle ważne kwestie oświetlenia i mikroklimatu, mające fundamentalny wpływ na samopoczucie i zdrowie pracowników. W pomieszczeniach pracowniczych zaleca się oświetlenie ogólne o średnim natężeniu 300 luksów oraz doświetlenie o natężeniu 500 luksów, niezbędne pracownikowi do obsługi klawiatury czy pisania ręcznego. Ważne, by pamiętać o usunięciu z pola widzenia źródeł emitujących światło silniejsze niż monitor, by uniknąć efektu olśnienia, które dekoncentruje i zaburza prawidłowe widzenie.

 

Ostatnim czynnikiem, o który należy szczególnie zadbać projektując w sposób kompleksowy komfortowe i ergonomiczne wnętrze biurowe, są warunki klimatyczne: temperatura i wilgotność powietrza. Optymalizacja rozwiązań w tym zakresie pozwala zadbać o stan zdrowia pracowników, ich poziom aktywności i poczucie komfortu – dogodne warunki zapewnimy, starając się utrzymać możliwie stały poziom wilgotności na poziomie powyżej 50% oraz temperaturę w granicach od 20 do 24 stopni Celsjusza. Należy przy tym pamiętać, że problem ogrzewania, klimatyzacji i nawilżania powietrza wymaga aktywnej uwagi przez cały rok, ze szczególnym uwzględnieniem okresu zimowego oraz sezonu sprzyjającego alergiom.
 

Nie wiesz jak zaprojektować przestrzenie i wnętrza biurowe? Nasz ekspert czeka na Twoje pytania!

Telefon: (22) 870 42 20

e-mail: biuro@arteam.pl